Czym jest marketing doświadczeń? Przykłady działań marketingowych • Firma Przyjazna Klientowi

Czym jest marketing doświadczeń? Przykłady działań marketingowych

Czym jest marketing doswiadczen Przyklady dzialan marketingowych

Tradycyjny marketing, który opiera się wyłącznie na perswazji, wyznaczając tym samym widoczne granice pomiędzy marką a konsumentem, jest coraz mniej efektywny. Żyjemy w czasach, które promują wszelkiego rodzaju interakcje oraz partnerskie stosunki firm z klientami. Marketing doświadczeń jest odpowiedzią na zapotrzebowanie tej nowej ery postępu. Jego ideą jest projektowanie działań marketingowych tak, by oddziaływać na emocje i doznania klientów. To one mają posłużyć do budowania wizerunku marki, pozytywnych skojarzeń z daną firmą. Mają być podstawowym budulcem więzi na linii firma-konsument. Doświadczeń swoim klientom można dostarczać zarówno w świecie rzeczywistym, jak i tym wirtualnym. Poznajmy przykłady z obu tych sfer.

Marketing doświadczeń w sferze publicznej

Sfera publiczna jest przestrzenią marketingową, dającą firmom duże pole do popisu w zakresie zapewniania klientom pozytywnych bodźców. Wystarczy zaprezentować się w odpowiednim miejscu i czasie. Doskonałym przykładem jest montaż konsoli do gier w halach odlotów na lotniskach czy w pasażach centr handlowych. Są to miejsca, w których wielu ludzi (a wśród nich potencjalni klienci producenta konsoli) spędza dużo czasu na oczekiwaniu czy to na samolot, czy na partnera robiącego zakupy. Granie na konsoli ten czas im umila, sprawiając tym samym, że proces oczekiwania się nie dłuży. Osoba, która w ten sposób spędziła czas oczekiwania, zapamiętuje daną markę, ma z nią pozytywne skojarzenia – szansa na to, że w przyszłości kupi produkt, wzrasta.

Budowanie więzi na wydarzeniach masowych

Innym przykładem jest obecność producenta napojów na eventach sportowych oraz koncertach. Obecni na wydarzeniu ludzie zdzierają sobie gardła, dopingując zawodników albo śpiewając ze swoim idolem obecnym na scenie. Istnieje zatem ogromne prawdopodobieństwo, że są spragnieni, a firma, która pragnienie to ugasi, będzie kojarzona pozytywnie.

Pozytywne doświadczenia w świecie wirtualnym

Pozytywne emocje z powodzeniem można wywoływać również w internecie. W tym przypadku najważniejsze są standardy obsługi klienta. Dobrym przykładem zastosowania marketingu doświadczeń jest polityka internetowych sklepów odzieżowych, które pozwalają swoim klientom na złożenie zamówienia jedynie w celu przymierzenia ubrań czy butów. Konsument, wiedząc, że towar, który nie będzie na niego pasował, może odesłać go bez konsekwencji, doświadczenie z danym sklepem zapamięta pozytywnie.