5 kroków do pozyskania lojalności klienta • Firma Przyjazna Klientowi

5 kroków do pozyskania lojalności klienta

5 krokow do pozyskania lojalnosci klienta

Zdobycie lojalnego klienta to marzenie wielu przedsiębiorców. Przykładem może być tutaj firma Apple. Choć ceny za nowe iPhone’y stale rosną, przy każdej premierze nowego urządzenia obserwujemy te same obrazki: ludzi koczujących pod sklepami, byle tylko zdobyć najnowszy model. Co prawda, trudno porównywać się z gigantem, który na kreowanie wizerunku firmy wydaje miliardy dolarów, ale kilka prostych zasad pomoże i nam zapisać się w pamięci klientów. Co można zrobić, by pozyskać lojalność klientów?

Gratisy

„Gratis” ma potężną siłę, co wielokrotnie zostało już wykazane w badaniach behawioralnych. Jak wskazał Dan Ariely w książce Potęga irracjonalności, otrzymanie czegoś gratis, może zupełnie zmienić percepcję klienta – jego pogląd na temat produktu czy producenta. Badanie satysfakcji klienta pozwoli dowiedzieć się, jakie gratisy będą najbardziej skuteczne. Dlaczego tego nie wykorzystać, np. dodając do zamówienia kupon rabatowy na następne zakupy?

Przejdź od relacji biznesowych do relacji społecznych

Dan Ariely również o tym wspomina w swojej książce. Relacje społeczne, czyli np. takie, jakie mamy z rodziną czy przyjaciółmi, są znacznie silniejsze i bardziej zobowiązujące niż te czysto biznesowe, oparte na kupnie i sprzedaży. Nie od razu da się to osiągnąć, ale warto dążyć do „zaprzyjaźnienia się” z klientem, zarówno twarzą w twarz, jak i przez internet.

Zapomnij o formułkach

Czy zaczynasz swoje maile od standardowych „Szanowny Panie”, „Pragnę poinformować”, „Chciałbym zaoferować”. Powielamy je, bo często się z nimi spotykamy. Niestety w ten sposób redagujemy kolejną nudną wiadomość, której nikt nie chce przeczytać. W swojej korespondencji z klientem czy kontrahentem postaw na konkretny przekaz. Jeśli jest to zgodne z profilem działalności (np. jeśli prowadzisz sklep internetowy), nie bój się zwrotów bezpośrednich.

Informuj klienta o wszystkich działaniach

Jeśli klient złożył jakieś zamówienie, dobrze jest, by na bieżąco wiedział co się z nim dzieje. Wszyscy znamy tę niepewność, gdy zapłaciliśmy za produkt, a nic nie wiemy na temat jego statusu. Informowanie klienta o kolejnych etapach wysyłki produktu wzbudzi pozytywne skojarzenia co do jakości obsługi, nawet jeśli usługa nieco przeciąga się w czasie.

Nie zaniedbuj content marketingu

Kreowanie wizerunku firmy warto zacząć od firmowego bloga czy fanpage’a na Facebooku. Media te można dobrze wykorzystać, by utrzymywać relację z klientem. Informuj, czym się właśnie zajmujesz, jakie są przed Tobą wyzwania i jak sobie z nimi radzisz. Odpowiednie podejście do klientów, organizowanie konkursów czy tworzenie inspirujących treści sprawi, że wokół Twojej firmy zacznie budować się społeczność.

To tylko kilka propozycji działań, które pozwolą Ci budować pozytywny wizerunek marki. Warto zawsze dobierać je pod kątem prowadzonej działalności.